Master’s Degree
1. Mandatory Disciplines
Area of Concentration: Education and Culture
Brazilian Education
Level:Academic Master
Mandatory:Yes
Area (s) of Concentration: Education and Culture
Credit Hours:60 Credit Units:4
Syllabus: The theoretical matrices that influenced and influence Brazilian educational thinking, expressed mainly in educational policies and educational practices, as well as the different conformations constituted under these influences.
Bibliography:
ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do estado. 3º ed. Lisboa. 1979. BORDIEU, P. PASSERON, J.. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves. 1975. BRASIL/PR Lei 9394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília: Gráfica do Senado, ano CXXXIV, n. 248, 23/12/1996, p. 27833-41. CASTRO, J. N. de. Morte ou Ressurreição dos municípios? Estudo da autonomia municipal no Brasil e na França. Rio de Janeiro: Forense, 1985. CHIZZOTTI, A.. As origens da instrução pública no Brasil. São Paulo, Dissertação de Mestrado - PUC - SP. 1975. DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo: Cia Editora Nacional. 1959. DINIZ, C. W. P. & GUERRA, R. B.. Assimetrias da educação superior brasileira: vários brasis e suas consequências. Belém-PA: EDUFPA, 2000. DURKHEIM, E.. Educação e Sociologia. São Paulo: Melhoramentos. 1955.FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1997. FRIGOTTO, G.. Educação e a Crise do Capitalismo Real. São Paulo: Cortez. 1995. GADOTTI, M.. Pensamento Pedagógico Brasileiro. São Paulo: Ática. 1998. __________. Perspectivas Atuais da Educação. Porto Alegre, Artmed. 2000. GRAMSCI, A.. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Rio de janeiro: Civilização Brasileira. 1984. LIBÂNEO, J. C. et. alii. Formação dos profissionais da educação: visão crítica e perspectivas de mudança. In: Educação & Sociedade nº 68, 1999. p. 239-277. MARIN, R. A. (Org.). A escrita da História Paraense. Belém: NAEA/UFPA. 1998. MARX, K.. Crítica ao programa de Gotha. Porto: Editorial Presença. 1973. OLIVEIRA, M. A. de (Org.). Reforma do Estado e políticas de emprego no Brasil. Campinas-SP: UNICAMP. IE, 1998. RIBEIRO, M. L. S.. História da Educação Brasileira. São Paulo, Cortez & Morais. 1979. RIBEIRO, M. L. S.. 13ª ed. História da Educação Brasileira: a organização escolar. Campinas-SP: Autores Associados. 1993. ROUSSEAU, J.. Emílio ou da Educação. Rio de Janeiro, Difel.: Agir. 1979. SADER, E. & GENTILI, P. (Org.). Pós-neoliberalismo II: que Estado para que democracia? Petrópolis-RJ: Vozes, 1999. SAVIANI, D; LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (orgs.). História e História da Educação: o debate teórico-metodológico atual. Campinas, SP: Autores Associados, 1988. XAVIER, M. E. et. alii. História da Educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD. 1994.
Epistemological Foundations of Education (4 Credit Units, 60 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:Yes
Area (s) of Concentration: Education and Culture
Credit Hours:60 Credit Units:4
Syllabus: Humanity, Culture and Knowledge: the perspective of construction. Conceptual and philosophical aspects of the epistemology of education and its integration to teaching practice: Rationalism, Empiricism and Praxis. Reflections on a new perspective on the Praxis of Contemporary Pedagogy articulated to emancipatory interests.
Bibliography:
APPLE, Michael W. Educação e Poder. Porto Alegre: ARTMED, 1989. AZEVEDO, Janete M. Lins de. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 1997. BOBBIO, Norberto. Tradução de Marco Aurélio Nogueira e Carlos Nelson Coutinho. Ensaios sobre Gramsci e o conceito de sociedade civil. São Paulo: Paz e Terra, 1999. CASTELLS, M. et. al. Novas perspectivas críticas em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996. COMPARATO, F.K Educação e poder. São Paulo: Brasiliense, 1987. COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Escola básica na virada do século: cultura, política e currículo. São Paulo: Cortez, 1996. CUNHA, Luís Antonio e Góes, Moacir. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1996. CURY, C.R.J. Educação e contradição. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1986. DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1995. FERNANDES ENGUITA, M. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989. FRIGOTTO, Gaudêncio (org). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 1998. (Coleção estudos culturais em educação). FRIGOTTO, Gaudêncio. Pauperização, trabalho e educação. A profissionalização em questão. Cadernos CEDES 31, 1993. GADOTTI, Moacir. Pensamento pedagógico brasileiro. 8. ed. São Paulo: Ed. Ática, 2006. GENTIL, P.(org.). Globalização excludente: desigualdade, exclusão e democracia na nova ordem mundial. Petrópolis, Vozes Buenos Aries, CLACSO, 1999. GENTILI, Pablo A SILVA, Tomaz Tadeuda (orgs). Neoliberalismo, qualidade total e educação Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 1995. GENTILI. Pablo. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Rio de Janeiro: Vozes, 1998. LUCKESI, C. O papel do estado na educação. Salvador: UFBA – EGBA, 1986. NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). Educação e Política no limiar do século XXI. São Paulo: Autores Associados, 2000. GHIRADELLI JÚNIOR, P. História da educação. São Paulo: Cortez, 2008. HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. História da Educação Brasileira: Leituras. São Paulo: Thompson, 2003. LOPES, Eliane Marta Teixeira. Perspectivas históricas da educação. 5. ed. São Paulo: Editora. Ática, 2009. MARX, K. Ideologia alemã. Presença, 2009. MANACORDA, Marcio. A. História da educação. São Paulo: Cortez, 2000. PONCE, Anibal. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez, 2005. PINTO, Álvaro V. Ciência e existência. São Paulo: Paz e Terra, 2005. SAVIANI, Demerval. Do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez, 2009. SHAEF, A. História e Verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
Dissertation Seminar I (1 crédito, 15 Credit Hours)
Syllabus: Research project, definition of the problem and recognition of the research object. Sources of research: theoretical-methodological orientation. Deepening of specific topics related to Research Lines, and their thematic specialties, and Research projects.
Bibliography:The bibliography will be indicated by the advisor and invited researchers according to the theme of the research project.
Dissertation Seminar II (1 crédito, 15 Credit Hours)
Syllabus: Presentation of the development of research activities. Works in different forms: subjects, directed readings for deepening purposes, lecture cycles and other activities that contribute to the academic growth of the graduate students, being able to count on external professors invited by the Program.
Bibliography: The bibliography will be indicated by the advisor and invited researchers according to the theme of the research project.
Dissertation Seminar III (1 crédito, 15 Credit Hours)
Syllabus: Discussion of applied methodology, partial results and preparation of students for the qualification exam. Production of the text to be examined by dissertation defense.
Bibliography: The bibliography will be indicated by the advisor and invited researchers according to the theme of the research project.
Special Topics (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Syllabus: Theoretical-methodological problems related to the development of the two Research Lines that integrate the Masters in Education and Culture - Basic Education, Technologies, Work and Social Movements in the Amazon; Education, Culture and Language -, made possible through courses offered by invited professors.
2. Mandatory Disciplines per Research Line
Research Line: Basic Education, Technologies, Work and Social Movements in the Amazon
Educational Policies in the Amazon (3 Credit Units, 45 Credit Hours)
Level:Academic Master
Credit Hours:45
Credit Units:3
Syllabus: Study and analysis of organization theory; relation and construction of educational policy proposals. Public space, private and social control in Education in the Amazon. Participation, autonomy and public policies in education. Educational experiences in the democratic-popular field, innovation in Public Policies in curriculum, management and evaluation.
Bibliography:
ENGUITA, M. F. (1991). A ambiguidade da docência: entre o profissionalismo e a proletarização. Em: Teoria & Educação, nº 4, 41-61. Porto Alegre: Pannonica. ________ (1993).Trabalho, escola e ideologia. Porto Alegre: Artes Médicas. EZPELETA, Justa; ROCKWELL, Elsie. Escuelas y clases subaltenas. In. BARROLA, Maria de & ROCKWELL, Elsie (Orgs.) Educación y clases populares en America Latina. México/DIE, 1985, p. 195-215. FARIA FILHO, Luciano M., GONÇALVES, Irlen A.; VIDAL, Diana G.; e PAULILO, André L. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. In: Educação e Pesquisa. Revista da Faculdade de Educação. V.30, nº 1. jan/abr. de 2004.São Paulo:USP. FIDALGO, F. S. Trabalho e carreira docente. Contribuições teórico-metodológicas. Em: Trabalho e Educação (0) 94-109. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, 1996. FREITAS, Helena C. L. de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e Sociedade, Campinas, 2002, v.23, n80, p.137-168, set. GONÇALVES, L.A.O. Trabalho docente e subjetividade: embate teórico e novas perspectivas. Em: Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, 1996, v.22, n° 2, 43-71, jul/dez. GÓMEZ, A.I. Pérez. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed: 2001. HARGREAVES, A. Professorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata. 1999.
Research Line: Education, Culture and Language
Education, Culture and Language (3 Credit Units, 45 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:45
Credit Units:3
Syllabus: Articulation of discussions produced in a multidisciplinary way about Education carried out in the Amazon Region and its interfaces with the production of culture and of multiple languages. Development of the concept of culture and its uses. Culture as communication, notions of language and its demonstration of inscribed in the cultural, historical and social context.
Bibliography:
BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV, V. N). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995. BORBA, F. da S. Introdução aos estudos lingüísticos. 13 ed. Campinas, SP: Pontes, 2003. CAGLIARI, L. C. Alfabetização & Linguística. São Paulo: Scipione, 2002. GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989. KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. 7 ed. São Paulo: Ática, 1999. KLEIMAN, A. B. Os significados do Letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. 7. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras Edições e Livraria Ltda. 2004. KRAMER, S. Por entre as pedras: arma e sonho na escola. São Paulo: Ática, 1993. ORLANDI, E. Discurso e leitura. 6 ed. Campinas, SP: Cortez. Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2001. ___________. O que é Lingüística? São Paulo: Brasiliense, 2003. SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 17 ed. São Paulo: Ática, 2002. SOUZA, S.M.R. de. Um outro olhar: filosofia. São Paulo: FTD, 1995. TEIXEIRA, I. C. Os professores como sujeitos sócio-culturais In: DAYRELL, J. (Org.). Múltiplos olhares sobre a educação e a cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1996.
3. Elective Disciplines
Virtual Learning Environments (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: Presentation and discussion of virtual learning environments. Aspects of computer mediated communication. Analysis of the main architectures of virtual learning environments and considerations about cognitive styles, adaptive hypermedia and usability. Pedagogical evaluation. Software Quality Assessment.
Bibliography:
ARAUJO JR, Carlos Fernando de & SILVEIRA, Ismar Frango. Tecnologia da Informação e Educação. Andross Editora, 2006. BORGES, Regina Maria Rabello; ROCHA FILHO, João Bernandes da. Propostas Interativas na Educação Científica e Tecnológica. Porto Alegre, Ed. PUCRS, 2008 KOOHANG, Alex & HARMAN, Keith. Learning Objects and instituctional design. Informing Science Institute Informing Science Press.. 2007. MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Experiências com tecnologias de informações e comunicação na educação. EDUFAL, 2006. SANTOS, Edméa & ALVES, Lynn. Práticas pedagógicas e Tecnologias Digitais, 2006, E-papers Serviços Editoriais LTDA, 328p. Rio de Janeiro-RJ. SILVA, Marco & SANTOS, Edméa. Avaliação da Aprendizagem em Educação Online, Edições Loyolaq, São Paulo-SP, 2006.
Education and Social Movements (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: Main approaches and analytical perspectives on social movements; struggles of social movements. Contribution of the public sphere, understanding of the educational dimension of social movements in the formation of political subjects, role of social movements in the articulation of non-formal education with the formal education system and educational processes in the various social locus.
Bibliography:
CANÁRIO, R. (org). Educação popular e movimentos sociais. Lisboa: EDUCA – Universidade de Lisboa, 2007. CHAUI, Marilena de Souza. Conformismo e resistência; aspectos da cultura popular no Brasil. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. DAMASCENO, Maria Nobre. Pedagogia do engajamento: trabalho, prática educativa e consciência do campesinato. Fortaleza: EDUFC, 1990. DOIMO, Ana Maria. A vez e a voz do popular: movimentos sociais e participação política no Brasil pos-70. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995. GENTILI, Pablo. Educar na esperança em tempos de desencanto. Colaboração de Chico Alencar. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. GOHN, M. G. Teoria dos movimentos sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. São Paulo: Loyola, 1997. GOHN, Maria da Gloria.Movimentos sociais e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994. (Questões da nossa época, v. 5) LAGE, A. C. Lutas por Inclusão nas Margens do Atlântico: um estudo comparado entre as experiências do Movimento dos Sem Terra no Sertão de Sergipe/Brasil e da Associação In Loco na Serra do Caldeirão/Portugal. Vol. I, Tese de Doutoramento. Coimbra: Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, 2005. NEVES, L. J. O. Olhos mágicos do Sul (do Sul): lutas contra-hegemônicas dos povos indígenas no Brasil. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (org). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. p: 111-151. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. OLIVEIRA, F. Quem canta de novo L’internationale? In: Santos, Boaventura de Sousa (org).Trabalhar o mundo: os caminhos do novo internacionalismo operário. Porto: Edições Afrontamento, 2004. PINTO, C. R. J. Uma história de luta do feminismo no Brasil. São Paulo: Editor Perseu Abramo, 2003. SHERER-WARREN , Ilse . Redes de movimentos sociais. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1996.
Management of Education in the Amazon (3 Credit Units, 45 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:45
Credit Units:3
Syllabus: Management and organization of education systems and schools; theories and practices of educational organizations; principles, pedagogical political project, management of pedagogical work; educational culture; collective work at school; autonomy and participation; education councils and schoolchildren of Basic Education in the Amazon. The profile of school managers in the Amazon. Management of people, financial, educational results and assets in the Amazon.
Bibliography:
ALONSO,Myrtes. O Papel do Diretor na Administração Escolar. 6. Ed., Rio de Janeiro, Editora Bertrand Brasil S.A. 1998. BELOTTO, Aneridis Aparecida Monteiro; RIVERO, Cléia Maria da Luz & GONSALVES, Elisa Pereira (orgs.) –Interfaces da Gestão Escolar. Campinas, SP: Edidota Alínea, 1999. DALMAS, Angelo. Planejamento participativo na escola: elaboração, acompanhamento e avaliação. –Patrópolis, RJ: Vozes, 1994. FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.) –Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 1998. GADOTTI, Moacir & ROMÃO, José Eutasquio (orgs.). Autonomia da Escola –princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 1997. GANDIN, Danilo & CRUZ, Carlos Henrique Carrilho. Planejamento na Sala de Aula. 9. Ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. GANDIN, Danilo. Planejamento como prática educativa. São Paulo, Edições Loyola, 1993. LERCHE, Sofia (org.) Gestão da escola: desafios a enfrentar. Rio de Janeiro, DP&A, 2002. LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, José Ferreira de & TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003. LIMA, Licínio C. Organização Escolar e Democracia Radical: Paulo Freire e a Governação Democrática da Escola Pública –São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2000. OLIVEIRA, Dalila Andrade (org.) – Gestão Democrática da Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. OLIVEIRA, Dalila Andrade & ROSAR, Maria de Fátima Felix. Política e Gestão da Educação. 2. Ed., -Belo Horizonte: Autêntica, 2008. OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro. Gestão educacional –novos olhares, novas abordagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. PARO, Vitor Henrique. Escritos Sobre Educação. São Paulo: Xamã, 2001. _________________ Gestão Democrática da Escola Pública. São Paulo: Ática, 2006. RIBEIRO, Antonio de Lima. Teorias da Administração. São Paulo: Saraiva, 2004. SANTOS, Terezinha Fátima Andrade Monteiro dos. Conversas Impertinentes Sobre a Gestão na Educação.Belém: EDUFPA, 2008. SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 7. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1985 (Coleção Polêmicasdo Nosso Tempo). SILVA, Jair Militao da. A Autonomia da Escola Pública. São Paulo: Papirus, 2004. VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Projeto Político Pedagógico da Escola – uma construção possível. Campinas São Paulo: Papirus, 1995.
History, Memory and Education (3 Credit Units, 45 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:45
Credit Units:3
Syllabus: formal and informal educational processes; relations between civil society and the State, in the perspective of the expansion of the public sphere and new social networks, its historical trajectories, interdisciplinary approaches in the field of education, languages and history, such as: popular education; literacy and youth and adult education; generationality and educational processes; social movements, environmental sustainability and income generation; basic education, trajectories and memories of subjects and groups from different eras and social spaces.
Bibliography:
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997. BOSI, E. Memória e sociedade. Lembrança de velhos. S. Paulo: T. A Queiroz, 1979. BURKE, P. A História como Memória Social. In: O mundo como teatro - Estudos de antropologia histórica. Lisboa: Difel, 1992. CERTEAU, Michel. A Cultura do plural. Campinas-SP: Papirus, 1995. CHARTIER, R. A História Cultural. Lisboa: DIFEL / Rio de Janeiro. Bertrand. 1990. FERNANDES, C. M. B. Memória Educativa e a construção de territorialidades. In: ANPED/SUL, III, ,Porto Alegre. FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 3. ed. São Paulo: Cortes Editora, 1982. FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1987. Fronteiras da técnica na comunicação e na educação: alargar e aprofundar modos de fazer comunicação e educação com mídias, entre educadores e educandos rumo à cidadania. Tecnologia Educacional, v.23, n.126, p.22-3, set./out. 1995. HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990. LE GOFF, J. História e Memória. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. LÉVY, P. As tecnologias da inteligência; o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1993. MARCONDES F.º, C. Pensar-Pulsar: cultura comunicacional, tecnologias, velocidade. São Paulo: Edições NTC, 1996. MACHADO DE ASSIS, Joaquim Maira. Conto de escola. In: Várias Histórias. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira / Brasília: INL, 1977. MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000. BEHRENS, M., MASETTO, M. e MORÁN, J. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2001. PAPERT, S. A máquina das crianças: Repensando a Escola na Era da Informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002. PARENTE, A. Imagem-máquina. A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos, v. 5, n.10, 1992. RODRIGUES, J. H. Teoria da História do Brasil (Introdução Metodológica). São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 1979.
Identity, Language and Culture (3 Credit Units, 45 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:45
Credit Units:3
Syllabus: Culture and Pedagogical Practices in Language. Identity and cultural differences. Education and cultural identity. Social representations and education. Culture as a founding notion for the analysis of formal and informal educational processes. Culture, Education and Power Relationships. Curriculum and social relations. Curriculum, Identity and Diversity. Field of applied language studies. Oral cultural in the literate society. School and language disciplinarization. Literature, identity, classes and relations of power.
Bibliography:
BILLINGS , Glória Ladson; HENRY, Annette. Confundindo as fronteiras: vozes da pedagogia libertadora africana nos Estados Unidos e Canadá. In: TRINDADE, Azoilda da; SANTOS, Rafael dos. (org.). Multiculturalismo: mil e uma faces da Escola. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. ESTEBAN, T. O que sabe quem erra?: reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002. GARCIA, Regina Leite. Currículo Emancipatório e Multiculturalismo – Reflexões de Viagem. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; MORE SANTOS, Boaventura de Souza. Para um novo senso comum: a ciência, o direito e a política na transição paradigmática. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002. SILVA, Tomaz Tadeu. da. (org.). A produção social da identidade e da diferença. In: ______. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. cap. 2, p. 73 -102. TRINDADE, Azoilda Loretto da. Olhando com o coração e sentindo com o corpo inteiro no cotidiano escolar. In: TRINDADE, Azoilda da; SANTOS, Rafael dos. (org.). CONDÉ, M. L. L. As teias da razão: wittgenstein e a crise da racionalidade moderna. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2004. THOMPSON, E. P. A formação da Classe Operária Inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987, v. I, II, III.
Educational Technology (3 Credit Units, 45 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:45
Credit Units:3
Syllabus: Developments and impacts of technological advances in the field of education and work. Application of technologies in education for training and transformation of education in contemporary society. Computer science and computer networks as support in teaching and its impacts on the transformation of didactic work organization. Use of new technologies in the teaching-learning process. Theoretical-practical approach on the use of computers and digital technology in education, the pedagogical and social implications of this use.
Bibliography:
ALVES, Gilberto Luiz. Rumo a uma nova didática e uma nova instituição educacional. In: A produção da escola pública contemporânea. ALVES, Gilberto Luiz. Campo Grande, MS: Campinas, SP: Autores Associados, 2001. BELLONI, Maria Luiza. O que é Mídia educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001 – (coleção polêmicas do nosso tempo, 78). BONILLA, Maria Helena. Escola Aprendente: para além da Sociedade da Informação. Rio de Janeiro: Quartet, 2005. COX, Kenia Kodel. Informática na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2003. – (coleção polêmicas do nosso tempo, 87). DIAS, Paulo. Comunidades de Aprendizagem na Web. INOVAÇÃO, Lisboa, v. 14, n. 3, 2001a. p. 27-44. KAWAMURA, Lili. Novas tecnologias e educação. Série princípios, Ed. Ática, 1984. LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999. OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales. Do mito da tecnologia ao paradigma tecnológico; a mediação tecnológica nas práticas didático-pedagógicas. Revista brasileira de Educação. 24ª Reunião da ANPED, Caxambu-MG, 2001.
Work and Education (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: Discusses the different forms of work organization from the incorporation of new technologies in the production and analysis of different implications for education.
Bibliography:
ARRUDA, Marcos. A Articulação Trabalho Educação Visando uma Democracia Integral. In GOMES, Minayo Carlos et al. Trabalho e Conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. São Paulo: Cortez, 1987. BOWLES, Samuel, GINTIS, Herbert. La instrucción escolar en la américa capitalista. México: Siglo XXI, 1981. ENGUITA, Mariano F. A Face Oculta da Escola: Educação e Trabalho no Capitalismo. (Trad. por Tomaz Tadeu da Silva). Porto Alegre: Artes Médicas, 1989. FERRETTI, Celso João. Modernização Tecnológica, Novos Paradigmas organizacionais, Qualificação Profissional e o Sistema Público de Ensino Brasileiro. (mímeo) Caxambu(MG), 1993. FRIGOTTO, Gaudêncio. Cidadania e Formação Técnico-Profissional: desafios neste fim de século. In: SILVA, Luiz Heron (org.). Novos Mapas Culturais, Novas Perspectivas Educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996. KONDER, Leandro. O Futuro da Filosofia da Práxis: o pensamento de Marx no século XXI. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. MENDES, Sonia Regina. Educação e Trabalho: elementos para reflexão sobre o papel da escola. In: Série Documentos, nº 01. Florianópolis: Núcleo de Publicações - CED - UFSC, 1996. NOSELLA, Paollo. Trabalho e Educação: do tripalium da escravatura ao labor da burguesia; do labor da burguesia à poiésis socialista. In: GOMES, Minayo Carlos et al. Trabalho e Conhecimento: Dilemas na Educação do Trabalhador. São Paulo: Cortez, 1987. PETIT, Vicent. As contradições de “A Repodução”. Cad. Pesq. SP (43), novembro de 1982. PISTRAK. Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo: Brasiliense, 1981. TEDESCO, Juan Carlos. Tendencias Actuales de las Reformas Educativas. Proyecto Principal de Educação/UNESCO/ORLEAC, boletin 35, dezembro de 1994. Documento de Referencia para la Conferencia Mundial sobre la Educación para Todos, Satisfacción de las Necessidades Basicas de Aprendizaje. Jomtien, Tailandia, março de 1990.
Philosophy and Literature in Dialogue with Research in Education (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory:No
Credit Hours: 30
Credit Units:2
Syllabus: Promotes approximations and dialogues between philosophy and literature, potentializing the construction of research in education in the scope of postgraduate studies. He furthered theoretical studies in the field of Philosophy of Difference and Language, with analytical and essayistic developments involving philosophical-literary works in education research.
Bibliography:
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2004. DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997. DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34,1992._________. Proust e os signos. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. _________. Lógica do Sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974. DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução Cíntia Vieira da Silva; revisão da tradução Luiz B. L. Orlandi. 1ª. ed.; 1ª. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro, São Paulo: Escuta, 1998. DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro, Ed. 34, 1992. FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 6ª ed. São Paulo: Loyola, 1996. __________. [1966]. As Palavras e as Coisas: uma Arqueologia das Ciências Humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2007. __________. Isto não é um cachimbo. Tradução Jorge Coli. RJ: Paz e Terra, 1988. Kafka, Franz. O processo. SP: Companhia das Letras. _____. O castelo. SP: Companhia das Letras. _____. A metamorfose. SP: Companhia das Letras. JURANDIR, Dalcídio. Chove nos campos de cachoeira. 4ª. ed. Belém: Cejup, 1995. _____. Três casas e um rio. 3ª ed. Belém: CEJUP, 1994. _____. Primeira manhã. 2ª ed. Belém: EDUEPA, 2009. LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Trad. Alfredo Veiga- Neto, 3ª ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2000. ______. Linguagem e educação depois de babel. Tradução de Cynthia Farina. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. ______. Temores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. LISPECTOR, Clarice. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 1998a. ______. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Roco, 1998b._____. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2009. _____. Todos os contos. (Org. Benjamin Moser). 1ª ed. Rio de Janeiro: ROCCO, 2006. LINS, Daniel (org.). O devir criança do pensamento. RJ: Forense Universitária, 2009. NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Civilização Brasileira, 1977. NUNES, Benedito. O dorso do tigre. 3ª ed. – São Paulo: Ed. 34, 2009a. ______. A clave do poético. Org. Vitor Sales Pinheiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. _____. Hermenêutica e poesia: o pensamento poético. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999. ______. O drama da linguagem: Uma leitura de Clarice Lispector, São Paulo: Ática S.A. 1989. PROUST, Marcel. Sobre a leitura. Tradução de Carlos Vogt. 2ª. ed. Campinas: Pontes, 2011. RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escritas de si e invenções de subjetividades. Campinas-SP: Ed. UNICAMP, 2013. RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições para a emancipação intelectual. Tradução Lílian do Valle. 3ª ed. São Paulo: Autêntica, 2010. _________. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
Ethnic-racial relations: Education and Culture of the Black Population (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory: No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: The socio-historical construction of racism. Race and Racialism. Specific aspects of the construction of racism in Brazil. The ideal bleaching. The projection of racism in the Brazilian social sectors. Or being black; education and ethnic-racial diversity.
Bibliography: SKIDMORE, Thomas E. Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro; tradução de Raul de Sá Barbosa. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1976. MUNANGA K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1999. _____________. Superando o racismo na escola. Brasília: SECAD, 2005. SEYFERHT, G. A invenção da raça e o poder discricionário dos estereótipos. Anuário antropológico do Museu nacional. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro 1995. FLORESTAN, F. A integração do negro na sociedade de classe. 3ª edição. São Paulo: Ática, 1978. HALL, S. Da diáspora. Identidades e mediações culturais. Liv Sovik (org.) Tradução RESENDE A. La. G. at. all. Belo Horizonte, Brasília: Editora UFMG, UNESCO/Brasil, 2003. PINHO. V. A. Racialismo: abordagens históricas dos pressupostos do racismo. In Educação para a diversidade: Experiências Inovadoras na formação docente. Pinho e Lopes (orgs.). Editora CRV: Curitiba 2016. SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil. São Paulo: Companhia da Letras, 1993. HASENBALG, C. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. Traduzido por Patrik Burglin. Belo Horizonte: Editora UFMG. Rio de Janeiro: IUPERJ, 2005. FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Rio de Janeiro, Fator 1983. SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascenção social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983. SILVERIO, V. R. Ação afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cad. Pesqui. [online]. 2002, n.117, pp. 219-246. ISSN 0100-1574. doi: 10.1590/S0100-15742002000300012. Acessado dia 21 de Junho de Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e cultura afro-brasileira. Brasília, junho de 2005. Educação anti-racista: caminhos abertos pela lei federal no. 10.639/03. Brasília: MEC/SECAD, 2005.
History of Africa and the Bantu influences in Brazil (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory: No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: African and Afro-Brazilian ethnicity, culture and history; Study of Portuguese Africa, with emphasis on the Central-Western Bantu populations. Migration of Bantu peoples and colonial experiences in the Congo-Angola region. European Missions and Expeditions in Bantu territory: cultural ethnographies. The transatlantic traffic and the presence Bantu in Brazil. The bant arrays of practices of religiosity: angolas, caboclos and pajelança; The Bantu arrays of practices of playfulness: The oxen, the sambas, the capoeiras and other batuques of Bantu arrays in Brazil.
Bibliography:
HISTÓRIA GERAL DA ÁFRICA – Vol VII: África sob dominação colonial (1880-1935). 2ª edição. Brasília: UNESCO, 2010, LATOUCHE, Serge. “A África pode contribuir para resolver a crise do Ocidente?”. In Espaço plural, ano XIV, nº 28, 1º semestre 2013, p. 175-197. LEAL, Luiz Augusto Pinheiro. A política da capoeiragem: a história social da capoeira e do boi-bumbá no Pará republicano (1888-1906). 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2008. M’BOKOLO, Elikia. África negra: história e civilizações. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Casa das Áfricas, 2009. MACEDO, Jorge. A dimensão africana da cultura angolana. Luanda: INALD, 2006 MENDES, Cândido. Latinidade e espaço atlântico. Rio de Janeiro: Academia da Latinidade, 2001. MUKUNA, Kazadi wa. Contribuição bantu na música popular brasileira. São Paulo: Global, 1978. OLIVEIRA, Albano Marinho de. Berimbau, o arco musical da capoeira. Salvador. Comissão Bahiana de Folclore, 1958. OLIVEIRA, Josivaldo Pires & LEAL, Luiz Augusto Pinheiro. Capoeira, identidade e gênero: ensaios sobre a história da capoeira no Brasil. Salvador: Edufba, 2009. OLIVEIRA, Josivaldo Pires. Festejar o gado entre os Nhaneca-Humbe: notas sobre tradições pastoris do sul de angola na etnografia missionária de Carlos Estermann. Comunicação apresentada no Encontro Internacional da Associação Brasileira de Estudos Africanos (ABE-ÁFRICA), ocorrido entre os dias 11 e 13 de abril de 2018, no IFCS/UFRJ, Rio de Janeiro-RJ. RIBEIRO, Orlando. A colonização de Angola e o seu fracasso. Lisboa: Imprensa Nacional, 1981. ROUSSEAU, Nicole; REESE, La Tanya L. “O Atlântico negro de Paul Gilroy: um conceito incompleto” e “Branqueando uma nação para civilizá-la: fragmentando o mito da raça no Brasil”. In VIEIRA, Vinícios Rodrigues; JOHNSON, Jacquelyn (editores), Retratos e espelhos: raça e etnicidade no Brasil e nos Estados Unidos, São Paulo: FEA/USP, 2009. SERRANO, C. Angola: o discurso do colonialismo e a Antropologia aplicada. In: África: Revista do Centro de Estudos Africanos, USP, São Paulo, Vol. 14-15, nº 1, p. 15-36, 1991-1992. THORNTON, John. A África e os africanos na formação do mundo atlântico (1400-1800). Rio de Janeiro: Elsevier, 2004 WHEELER, Douglas; PÉLISSIER, René. História de Angola. Lisboa: Tinta da China, 2013.
Intensive Cartography in Education (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory: No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: In addition to the representational map used by Geography (of communication universals), cartography expresses relations that constitute a topography of forces, of what is not visible (non-communication vacuoles). In this sense, cartography will be treated as a process by which inventions are accompanied in contemporary education. Present clues to a type of thinking about writing / research / life as a compositional plan. Since cartography expresses forces (according to Gilles Deleuze and Felix Guattari in A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia), then it concerns a topography of the invisible forces that sustain the issues-problems that the research projects inaugurate. Thus, "less than describing what has already been seen, or giving a contour and a location to the already existing, there seems to be in it, [in cartography] first, the urge to bring something new into the world." (GODOY, 2013, p. 209). Education as invention.
Bibliography:
BARBOSA, Camila V.; PREVE, Ana Maria H. Geografias em deriva. In. Revista Digital do LAV. Santa Maria – vol.10, n.3 p.17-30 – set./dez.2017. https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/30392/pdf CAZETTA, Valéria; OLIVEIRA JR., Wenceslao (orgs.). Grafias do espaço: imagens na educação geográfica contemporânea. Campinas, SP: Alínea, 2013. CORRÊA, Guilherme C. Educação, comunicação, anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez, 2006. DELEUZE, Gilles (1992). Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34. ____ (1997). Crítica e Clínica. Trad. Peter Pál Pelbart São Paulo: Editora 34. ____ (2006a). A ilha deserta e outros textos. Trad. Coordenada por Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Iluminúras. DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. (1994). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Trad. Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34. ____ (1997b). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. Trad. Ana Lúcia de Oliveira. São Paulo: Editora 34. ____(1996). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Trad. Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Claudi Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34. GODOY, Ana. A menor das ecologias. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008. LARROSA. Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. (Trad. Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi) 1ª. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2014. (Coleção Educação: experiência e sentido) PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia e ESCÒSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012. Vol. 1. PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia e TEDESCO, Silvia. Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014. Vol. 2. PELBART, Peter Pál. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: N-1 Edições, 2013. (Série future art base) PREVE, Ana Maria H. Mapas, prisão e fugas: cartografias intensivas em educação. 2010. 268 p. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2010. PREVE, Ana Maria H. Cartografias Intensivas: notas para educação em geografia. In.: Revista Geografares, no.12, p. 50-75, julho, 2012. http://periodicos.ufes.br/geografares/article/view/3188/2398 ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade. 1989.
Postcolonial Studies - A Vision from Cape Verde and Brazil (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory: No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: This course seeks to reflect deeply on the ways in which the Human and Social Sciences, particularly Political Science, have been re-evaluated and / or questioned in the context of the emergence of Postcolonial Studies. Considering that, generally speaking, political theory has as its object the study of the phenomenon of power and the institutions that order human communities and / or societies independently of their temporal-temporal dimensions, the discipline will proceed by means of post-reading -Colonial, to an analysis of the thinkers, currents and themes that shaped the political theory of the contemporary era. Although the aim of this field of study is to cover not only the realities of societies under the yoke of European colonialism but also those of the former colonizing powers, the primary purpose in this case is to trace the panorama of studies postcolonial conflicts in two latitudes of the ex-colonial world, sub-Saharan Africa and Latin America, while making a brief foray into South Asia. Focusing particularly on the first two berths, this characterization seeks to encompass the three most striking moments of what has been called Africa: Colonialism, Modernity and Democracy. In this sense, neoliberalism and neo-Marxism, the dominant political and Eurocentric theories, will be under the critical postcolonial lens, paying attention to their impact in the enunciation space where Cape Verde (West Africa) and Brazil (Latin America).
Bibliography:
DUSSEL, Enrique (2007), “Modernidad, impérios europeos, colonismo y capitalismo”, in Dussel, Enrique; Materiales para Política de La Liberación. México/Madrid: UANL/PyV, pp. 195-205. VARELA, Odair B. (2017a), Mestiçagem Jurídica? O Estado e a Participação Local na Justiça em Cabo Verde. Uma análise Pós-¬Colonial, Lisboa: Camões Instituto da Cooperação e da Língua. VARELA, Odair B. (2017b), “África: o Berço da Modernidade’. Por uma Visão Pós-colonial da Modernidade e do Território”, in Moassab, Andreia; Berthet, Marina (eds), Cidades e Globalização. São Paulo: Casa das Áfricas (no prelo).
Special Topics in Education: Thought of Amílcar Cabral and Paulo Freire in Africa (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory: No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: Historical context of the thought and political action of Amílcar Cabral. Theoretical elements of the thought of Amílcar Cabral. Contextual approach of Paulo Freire in Africa. Educational questions of the thought of Amílcar Cabral and Paulo Freire.
Bibliography:
The Bibliographies are based on Amílcar Cabral and Paulo Freire.
Introduction to Ethnography Applied to Research in Education and Culture (2 Credit Units, 30 Credit Hours)
Level:Academic Master
Mandatory: No
Credit Hours:30
Credit Units:2
Syllabus: Ethnography in the context of research in education and culture. Methodologies of ethnographic basis. Approaches between anthropology and education.
Bibliography:
Carmen Lúcia Guimarães de Mattos. A abordagem etnográfica na investigação científica. In: MATTOS, CLG.; CASTRO, PA. (Orgs.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande, PB: EDUEPB, 2011. p. 49-83. Avaliable at: <http://books.scielo.org/id/8fcfr>. Accessed on: Aug 8. 2018. CARREIRA, Luiz Fernando Stumf. Os Mbyá vão à escola: uma etnografia sobre os sentidos da escola na Aldeia da Estiva. 2015. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. DAUSTER, Tania. Um diálogo sobre as relações entre etnografia, cultura e educação – representações e práticas. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.21, n.44, p. 39-56, jan./abr. 2015. Avaliable at: <http://www.redalyc.org/html/1935/193538270004/>. Accessed on: Nov 9. 2018. ECHEVARRÍA, Aurora González. Etnografía y comparación: La investigación intercultural en antropología. Bellaterra, Espanha: Universitat Autònoma de Barcelona, 1990. (Publicacions d'Antropologia Cultural; 7) GUBER, Rosana. La etnografía: Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2011. JACOB, W. James; CHENG, Sheng Yao; PORTER, Maureen K. Indigenous Education: Language, Culture and Identity. New York London: Springer Dordrecht Heidelberg, 2015. MALINOWSKI, B. Os argonautas do Pacífico Ocidental. Ethnologia, n. 6-8, p. 17-37, 1997. OLIVEIRA, Amurabi. Algumas pistas (e armadilhas) na utilização da Etnografia na Educação. Educação em foco, Belo Horizonte, n. 22, p. 163-183, dez. 2013. Avaliable at: <http://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/viewFile/322/312>. Accessed on: Aug 9. 2018. TAIEB, Si Belkacem. Decolonizing Indigenous Education: An Amazigh/Berber Ethnographic Journey. New York: PALGRAVE MACMILLAN, 2014.